Wat is Biketrial?
Biketrial is een behendigheidssport die uitgeoefend wordt op een trials bike, in het Nederlands een trialfiets genoemd. Bij Biketrial is balans het sleutelwoord, maar verder zijn explosieve kracht, een goede techniek en precisie de vereisten om jezelf een goede trial biker te kunnen noemen.

Het ontstaan van Biketrial
De sport Biketrial begon rond 1974, toen de motortrial-rijders hun balans op een beter hanteerbaar middel wilden oefenen. De trialfietsen vormden hiervoor een geweldig alternatief: de fietsen waren lichter, goedkoper en beter hanteerbaar dan de zware motoren. In deze beginfase van de sport werden de trialfietsen als een soort van oefen-motoren gezien.
In dit begin werd volop met wielgrootte geëxperimenteerd. Zelfs fietsen met verschillende wielmaten, zoals een 24" achterwiel en een 26" voorwiel kwamen voor.
Ondertussen, in Amerika, was de nu algemeen bekende sport Mountain biken aan het opkomen. Hierdoor begonnen sommige fabrikanten met de geometrieën van mountain bikes te experimenteren.

Het moderne Biketrial
Eind jaren 70 werd Biketrial door de UCI als een nieuwe discipline herkend. De eerste UCI WK's werden in 1984 gehouden. De stock bikes hadden - wat betreft de mogelijkheden - een behoorlijke achterstand opgelopen. Dankzij recente veranderingen van Biketrial-regels en verbeteringen in de geometrie, maakten deze fietsen de achterstand weer goed.
Sinds 2000 begon men met het perfectioneren van trialfietsen: ze werden lichter en kregen een betere geometrie.
Dit zorgde natuurlijk meteen voor veel lichtere fietsen. Vandaag de dag tonen stock bikes en mountainbikes vrijwel geen enkele overeenkomst meer.

Competitie
Het moderne Biketrial kent als het ware twee afsplitsingen: competitie en 'street trials'.
De meest bekende Biketrial kampioenschappen worden door de UCI georganiseerd. Bij Biketrial competities is het de bedoeling dat je in zogenaamde 'zones' of ook wel 'sections' genoemd over een serie obstakels heen rijdt, zonder daarbij strafpunten te halen. In elke zone kun je maximaal 5 strafpunten halen en minimaal 0.
Je kunt op veel manieren trafpunten krijgen, zoals een voet aan de grond zetten, met een ander onderdeel dan je banden op een obstakel terecht komen, of de tijd overschreiden. Je krijgt 5 strafpunten als je buiten de zone terecht komt, of bijvoorbeeld van je fiets valt.

Street trials
Naast competities kun je je natuurlijk ook urenlang vermaken op de straten. Wat voor anderen als 'gewone' straatobjecten wordt beschouwd, kan voor een trialrijder een obstakel zijn: muren, bankjes, hekken, trappen noem het maar op. De street rijders proberen de obstakels die voor handen zijn zo creatief mogelijk te benutten. Bij street trial zijn veel BMX-invloeden te zien. Niet alleen de fietsen lijken veel meer op BMX'en dan 'normale' trialfietsen, ook de trucs lijken op die van het BMX'en. Vaak worden deze twee werelden dan tijdens het rijden één geheel. Deze variant van Biketrial wordt door bijna elke trial rijder beoefend.